Normal For ve Paralel For Döngülerinin Karşılaştırması

Yazdığımız uygulamaların olmazsa-olmaz’larından birisi de, for döngüleridir.

Ne kadar basit’te olsa, ne kadar karmaşık’ta olsa, mutlaka uygulamalarımızda for döngülerine ihtiyaç duyarız ve sıklıkla kullanırız.

Bu makaleyi okumaya devam etmeden önce, .Net Framework 4.0 ile birlikte gelecek olan Task Parallel Library hakkında yazdığım şu yazıyı (TPL (Task Parallel Library) – Task Class) okumanızı tavsiye ederim.

Task Parallel Library ile gelen Parallel sınıfının For methodunu kullanarak, Multi-Core destekli for döngüleri oluşturabiliriz.

Multi-Core destekli olması, Multi-CPU (birden çok CPU içeren) bilgisayarlarda, döngünün CPU’lara dağıtılabilmesini sağlıyor.

Parallel Library‘den önce for döngüsü;

//10 adımlı döngü (0 dahil, 10 hariç) for (int iLoop = 0; iLoop < 100; iLoop++) { // Yapılacak İş }</pre> Parallel Library ile for döngüsü;

//10 adımlı döngü (0 dahil, 10 hariç)
Parallel.For(0, 10, iLoop => {
    // Yapılacak İş
});

Parallel.For metodunu kullarak örnek bir proje hazırladım, projenin kaynak kodlarına buradan ulaşabilirsiniz.

NormalFor_ParallelFor_1

Uzun tek bir döngü yazmak yerine, içiçe iki döngü yazdım, böylece, CPU ve İşletim Sistemi’nin çok adımlı döngülerde yaptığı iyileştirmeleri bir miktar azaltmayı ve daha doğru bir sonuç elde etmeyi amaçladım.

Döngülerden bir tanesini gene de uzun tuttum (100.000.000 - Yüz Milyon Adım), böylece, eğer Framework’ün kendisi döngülerde iyileştirme yapıyorsa, bunları yakalamayı hedefledim.

Diğer döngüyü ise nispeten daha kısa (500 - Beş Yüz) tuttum.

NormalFor_ParallelFor_2

Böylece toplamda 50.000.000 (Elli Milyar) adımlı döngü oluşmuş oluyor.

Gelelim, kodlara;

private void btnNormalDongu_Click(object sender, EventArgs e)
{
    int Sayac = 0;
    Stopwatch sw = Stopwatch.StartNew();
    for (int iLoop = 0; iLoop < (int)txtTekrarAdedi.Value; iLoop++)
    {
        for (int yLoop = 0; yLoop < (int)txtDonguAdedi.Value; yLoop++)
        {
            Sayac++;
        }
    }
    sw.Stop();

    lblNormalDonguSonuc.Text = string.Format("{0:0,0} ms.", sw.ElapsedMilliseconds);
}

ve

private void btnParalelDongu_Click(object sender, EventArgs e)
{
    int Sayac = 0;
    Stopwatch sw = Stopwatch.StartNew();
    Parallel.For(0, (int)txtTekrarAdedi.Value, i => {
        Parallel.For(0, (int)txtDonguAdedi.Value, y => {
            Sayac++;
        });
    });
    sw.Stop();

    lblParalelDonguSonuc.Text = string.Format("{0:0,0} ms.", sw.ElapsedMilliseconds);
}

Teker teker butonlara bastığımızda, for döngüleri çalışacak ve sonuçları Label'larda göreceğiz.

Uygulamayı kendi bilgisayarımda çalıştırdığımda aldığım sonuçlar;

![NormalFor_ParallelFor_3](/assets/uploads/2009/12/NormalFor_ParallelFor_3.png "NormalFor_ParallelFor_3")

*Normal for döngüsü:* **888.700 ms.** (yaklaşık 14 dakika 48 saniye)

*Paralel for döngüsü:* **219.326 ms.** (yaklaşık 3 dakika 39 saniye)

*Aradaki fark:* **75%**

Uygulamayı çalıştırdığım bilgisayarın özellikleri;

![NormalFor_ParallelFor_4](/assets/uploads/2009/12/NormalFor_ParallelFor_4.png "NormalFor_ParallelFor_4")

İlgili diğer makaleler

blog comments powered by Disqus

Engin Polat hakkında

Chief Architect, Microsoft RD, Microsoft MVP

Ada ve Ege'nin babası ;)

Kategoriler

İstatistik

Makale Adedi: 459

Creative Commons Lisansı