Uygulamalarımızı geliştirirken birçok class veya struct yazmamız gerekir.
Bu class veya struct‘ların hemen hepsinde özelliklere (properties) ihtiyaç duyarız.
Çünkü, local değişkenlerin public değil, private olmasını isteriz. Bu durumda yapmamız gereken public olmasını istediğimiz local değişkenlere birer tane özellik (property) yazmaktır.
Örnek Personel Class‘ı aşağıdaki gibi olacaktır;
public class Personel { private int PersonelId; private string AdSoyad; }</pre>
public class Personel { private int _PersonelId; private string _AdSoyad; public int PersonelId { get { return _PersonelId; } set { _PersonelId = value; } } public string AdSoyad { get { return _AdSoyad; } set { _AdSoyad = value; } } }
Sadece okuma/yazma yapan iki özellik için ne faz kod yazdık, değil mi?
Eğer get/set blokları arasına özel iş yapan kod yazmamız gerekiyorsa, yukarıdaki gibi yapmaya devam etmeliyiz.
Fakat sadece okuma/yazma yapan özellikleri C# 3.0‘dan itibaren daha kısa yazabiliyoruz;
public class Personel { public int PersonelId { get; set; } public string AdSoyad { get; set; } }
Gördüğünüz gibi local değişkenlerin oluşturulması ve yönetilmesi işini yapmakla uğraşmıyoruz.
Eğer local değişkenlerin nasıl oluşturulduğunu merak ediyorsanız, projenizi compile ettikten sonra, ortaya çıkan exe/dll dosyasını ILDASM (Intermediate Language Disassembler) tool’u ile açıp bakabilirsiniz.
PersonelId özelliği için <>k__AutomaticallyGeneratedPropertyField0 isimli bir değişkenin oluşturulduğu ve tipininde int olduğunu göreceksiniz.
Otomatik oluşturulan değişken’in ismini herhangi bir kod parçasında kullanmaya çalışırsak, derleme (compile) zamanında yazım hatası (syntax error) alırız, yani local değişkenleri kullanamayız.
Eski stil kodlamada sadece okunabilir (readonly) veya sadece yazılabilir (writeonly) property tanımlayabiliyorduk. Bunu yeni stil kodlamada da yapabilir miyiz?
Cevap Evet, aşağıdaki kodu inceleyin;
public class Personel { public int PersonelId { get; private set; } public string AdSoyad { private get; set; } }
Senior Software Engineer, @Microsoft
Ada ve Ege'nin babası ;)
Makale Adedi: 484