Windows Phone 7.X kullanıcılarının en çok şikayet ettiği konulardan biri uygulamaların yeterince hızlı başlatılamaması idi. Microsoft, Windows Phone 8 tanıtımından beri yayınlanan bildirilerde uygulama başlangıç sürelerinin yaklaşık yarı yarıya azaldığını söylüyor.
Hızlı başlangıç süreleri, az pil tüketimi ve toplamda performans konularını inceleyelim;
.Net Framework, CoreCLR ve Garbage Collector
Windows Phone 8 ile birlikte en güncel versiyon olan .Net Framework 4.5 geliyor. Framework’te yapılan (hemen hemen) tüm güncellemeler ve iyileştirmelerden hem uygulama geliştirici hem de son kullanıcı olarak faydalanabiliyoruz.
Ayrıca Windows Phone 8, öncüllerinden farklı olarak .Net Compact Framework yerine CoreCLR motoru içeriyor.
CoreCLR .Net Framework 4.5 CLR ile (hemen hemen) aynı özellikleri ve optimizasyonları içerir, .Net Compact Framework‘ten çok daha verimli ve daha hızlıdır.
Özellikle Garbage Collector performansı hissedilebilir şekilde arttırılmıştır. Oyunlar gibi saniyedeki işlem adedi yüksek olan uygulamalarda Garbage Collector‘daki performans artışı uygulamanın toplam performansına büyük etki eder.
Async Framework
.Net Framework 4.5‘teki en önemli yeni gelişme C# 5 ve VB.Net 11 tarafından tanıtılan yeni asenkron programlama modelidir.
CoreCLR ve .Net Framework kütüphanelerinde yapılan güncellemeler ile birlikte Windows Phone 8 asenkron programlama modelinin tüm nimetlerinden faydalanabiliyor.
Windows Phone 8 cihazların çok çekirdekli işlemciye sahip olması, async, await anahtar kelimelerinin ve Task Parallel Library kullanımının uygulamaların başlangıç ve kullanım hızlarının artmasına katkısı büyük.
Asenkron kütüphanelerin (hemen hemen) tamamı .Net Framework içerisine gömülmüş durumda. Fakat bazı kütüphanelere async desteğinin (özellikle System.Net namespace’i altındakiler) NuGet aracılığı ile indirilmesi gerekiyor.
Microsoft.Bcl.Async paketini NuGet üzerinden indirebilirsiniz. Daha ayrıntılı bilgi için MSDN’deki BCL Blog makalesini okumanızı tavsiye ederim.
Cloud Derleyici ile çok daha hızlı kod
Windows Phone 8‘de yüksek performans ve pil ömründen tasarruf için çok daha uygun olan yeni bir kod oluşturma yaklaşımı benimsenmiş.
Uygulamaları son kullanıcı cihazlara indirilmeden önce Windows Phone Store tarafından yüksek kalitede ARM koduna derleniyorlar.
Bu sayede Windows Phone 7.X cihazlar için uygulamanın her çalıştırılması esnasında yapılan derleme işlemi, Windows Phone 8 cihazlar için gerçekleştirilmiyor.
CPU yükünü artıran ve pil tüketimine olumsuz etkisi bulunan bu işlemin aradan çıkartılmış olması Windows Phone 8 cihazlarda uygulamaların daha hızlı başlatılmasını ve pil tüketimlerinin azalmasını sağlamış.
Microsoft pre-compile (ön-derleme) sürecini son kullanıcı cihazdan alarak Washington Columbia nehri üzerine kurdukları bir jeneratör aracılığı ile beslenen bir sisteme devretmiş durumda.
Not : Cep telefonu pili yerine enerjinin bir nehirden sağlanması iyi düşünülmüş.
Senior Software Engineer, @Microsoft
Ada ve Ege'nin babası ;)
Makale Adedi: 484